fbpx
„Moda este trecatoare, doar stilul ramane – Coco Chanel“

Critica si tabloidism

de

Cand am inceput sa scriu prima oara blogul meu Fashion, Style, Beauty and More, iar apoi blogul Tango, mi-am propus sa creez o lume virtuala in care eu si cei care ma citesc sa descoperim si sa traim frumusetea lumii modei. Noi colectii, evenimente de pe scena mondena a Toronto-ului, noutati din lumea modei, beauty, carti, filme, locuri remarcabile – pentru mine este o placere deosebita sa impartasesc toate acestea cu cititorii mei, in fiecare zi. Din prima zi cand am inceput sa scriu, am vrut ca blogurile mele sa fie un loc unde cei care vin sa se simta bine, sa se relaxeze, sa se bucure alaturi de mine de ceea ce lumea modei are de oferit, si sa impartaseasca aceleasi pasiuni pe care le am si eu.

Dintotdeauna am scris articolele pe bloguri intr-o nota pozitiva, fara sa critic obiectul inspiratiei mele, fie ca scriam despre o noua colectie, sau un eveniment la care am fost invitata, o celebritate pe care am intalnit-o, un film pe care l-am vazut, o carte pe care am citit-o – nu pentru ca as fi facut vreun efort deosebit pentru asta, ci pentru ca muza mea nu raspunde la stimuli negativi si nu ma simt inspirata pe taramul criticii negativiste. Nu imi place sa critic, nu imi place sa scriu intr-un stil tabloid, nu imi place sa improsc cu noroi, nu imi place sa fiu rautacioasa cand e vorba de o persoana, o carte, un film, un eveniment. Basca ma paraseste imspiratia daca as incerca sa fiu asa.

In Canada nu exista jurnalism de tip tabloid, la fel ca in America de exemplu. Nu ma pretind jurnalista profesionista doar pentru ca sunt autoarea a doua bloguri, si nu scriu (inca) pentru vreo publicatie de succes din Canada, dar am avut ocazia sa gust din viata mondena glamoroasa a Toronto-ului si sa-mi frec umerii cu veteranii domeniului – modele, actori, scriitoare, vedete TV, profesionisti PR, jurnalisti de entertainment si lifestyle. De cate ori am fost invitata la vreun eveniment monden din Toronto in calitate de freelance writer, nu am avut niciodata senzatia ca alti colegi mai veterani de-ai mei de presa glossy ar profita de orice ocazie si de orice pas gresit al vedetelor despre care scriu (print sau online) ca sa le faca de ras pe acele vedete. Si de fiecare data cand rasfoiam presa online ca sa vad review-uri despre evenimentul monden la care am fost cu o seara inainte, scrise de alti jurnalisti amatori sau profesionisti, nu mi-aduc aminte sa fi citit comentarii de genul “Rochia ei a fost un dezastru”, “Machiajul ei arata de parca a fost facut de un neprofesionist”, “Ar trebui sa-l dea afara pe stilistul ei ca nu face nicio treaba buna”, etc.

De exemplu, vara trecuta am fost invitata la un eveniment organizat de o vedeta TV canadiana in scopuri caritabile. In timpul evenimentului am observat o mica greseala de vestimentatie pe care a facut-o persoana respectiva; o greseala, care, daca lucrurile s-ar fi intamplat in America, ar fi facut-o asa apara pe paginile malitioase de tip Worst Dressed  sau Sad Fashion din toate tabloidele americane. Cand am publicat un articol pe blogul Tango despre acest eveniment, n-am considerat oportun sau de bun simt sa atrag atentia sau sa insist asupra greselii vestimentare pe care a facut-o vedeta in cauza. Si nici n-am incercat sa fac poze in care acea greseala ar fi fost vizibila. Pana la urma, scopul intrunirii tuturor celor prezenti, inclusiv al meu, a fost sa discute si sa scrie nu despre cum s-a imbracat organizatoarea acelui eveniment caritabil, ci despre ceea ce dansa a facut ca sa-i ajute pe copiii dezavantajati din Toronto. Iar scopul dansei la organizarea acestui eveniment a fost nu sa-si etaleze tinutele (chiar daca i s-a strecurat o imperfectiune vestimentara), ci sa ajute o cauza nobila. In Canada exista un respect fata de statutul de persoana publica, atata timp cat acea persoana publica are un comportament decent. In constiinta canadiana exista implementata ideea ca omul ala a ajuns celebru datorita faptului ca a facut ceva bun si notabil, pentru care merita respect, fie ca e actor, cantaret, scriitor, vedeta TV, sportiv, model, sau celebritate din orice alta sfera. Pai daca s-ar apuca toti bloggerii si toti jurnalistii canadieni sa toarne vrute si nevrute despre vedetele canadiene in articole si review-uri malitioase, toate evenimentele mondene din Canada s-ar intampla cu usile inchise, si nimeni – niciun blogger, niciun jurnalist, niciun reporter, niciun fotograf, niciun cameraman – n-ar mai avea acces la  nimic.

Dar exista si exceptii, bineinteles. Am o colega de scris pe Examiner.com (unde mentin o rubrica despre moda si literatura chic) care este comentator de film si scrie review-uri ale filmelor pe care le vizioneaza. Ii citesc review-urile din cand in cand, si mai ales ii citeam review-urile pentru filmele chick-fling, cum ar fi Sex and the City, The Devil Wears Prada, etc. Numai ca ceea ce am observat in review-urile camaradei mele de scris este ca tot timpul are ceva negativ de comentat. Ca actorul din rolul principal putea sa joace mai bine, ca scenariul este plictisitor si vei rade doar 5 minute din cele 140 minute ale filmului, ca actiunea este lamentabila etc. etc. etc. N-am citit un singur review al fetei asteia care sa fie pozitiv in intregime, de la primul pana la ultimul cuvant. Tot timpul are ceva negativ de spus despre filmele carora le face review-uri. De parca ar avea o placere sadica nu alta doar sa critice, si niciodata sa scrie pe o nota pozitiva. Chiar toate filmele de la Hollywood, toate pana la unul, sunt asa de proaste, incat nici unul sa nu merite un review pozitiv? Pai daca nu-ti place absolut niciun film pe care il vezi, de ce te-ai mai obosit sa devii comentator de film??? Nu era mai simplu sa scrii despre ceva care iti face mai multa placere, decat sa scrii despre filme “care nu ti-au placut” si sa trash-uiesti intreg Hollywood-ul?

In august 2010 Lauren Weisberger, autoarea romanului The Devil Wears Prada/Diavolul poarta Prada, a venit la Toronto in turneu de carte pentru a-si promova cel mai recent roman, publicat in 2010, Last Night at Chateau Marmont. Am fost la evenimentul cu pricina (care a avut loc intr-o librarie din Toronto), iar pe urma am publicat un articol pe Examiner.com despre acest eveniment. Si vine duduia comentatoare negativista de filme la mine pe pagina, si lasa un comentariu ca de-abia asteapta sa citeasca noua carte a lui Lauren Weisberger, si ca ii pare rau ca n-a reusit sa ajunga la intalnire cu scriitoarea. Ei nu zau??? Si vrei sa te cred? Adica ai improscat cu noroi filmul The Devil Wears Prada care s-a bazat pe cartea acestei scriitoare (si alte zeci de filme), dar imi spui ca ti se par interesante cartile ei? Pute a ipocrizie de la o posta.

Categorii:
Blog · Tango