Tocmai am aflat o veste care m-a intristat enorm – Toronto Fashion Week, cel mai important eveniment de moda din Canada, cea mai mare saptamana a modei din Canada, si a doua cea mai mare saptamana a modei din America de Nord dupa cea din New York, tocmai a fost inchisa. Ieri ma intorceam dintr-o calatorie in Statele Unite si am auzit vestea la radio in masina – organizatorii Saptamanii Modei din Toronto au decis incetarea evenimentului din lipsa de suport financiar.
Toronto Fashion Week s-a desfasurat timp de aproximativ 30 de ani. Am inceput sa frecventez evenimentul in 2010, cand am inceput sa scriu despre moda. Primul show de moda pe care l-am vazut la Saptamana Modei atunci in 2010 a fost o prezentare pentru sezonul de toamna-iarna 2010-2011 a creatoarei de moda canadiene Linda Lundstrom, si de atunci am mers in fiecare an. Saptamana Modei Toronto a fost un eveniment bi-anual, si s-a desfasurat in fiecare martie (pentru prezentarea colectiilor de toamna-iarna), respectiv in octombrie (pentru colectiile de primavara-vara). In unii ani am mers la cate o editie din cele doua, iar in alti ani am mers la prezentari atat in martie, cat si in octombrie. In afara de prezentarea Lindei Lundstrom pe care am vazut-o in 2010, in urmatorii ani am vazut show-uri de moda la Toronto Fashion Week ale designerilor Pink Tartan, Michelle Watson (Michi), Triarchy, Christopher Bates. Iar in afara de podiumurile din centrul Toronto-ului unde se desfasura Saptamana, puteam sa urmaresc prezentarile de moda si pe Youtube, pe canalul oficial al Saptamanii Modei Toronto.
Pe Christopher Bates, designer canadian care creeaza moda pentru barbati, l-am cunoscut in octombrie 2012, la Saptamana Modei din acel sezon, si de atunci am mers la fiecare show al sau, atat primavara cat si toamna, in cadrul Saptamanii. Cu timpul ne-am imprietenit si am tinut o legatura stransa pe Facebook si in afara retelei. A locuit in centrul Toronto-ului si ne vedeam periodic, cand mergeam sa vorbesc cu el pentru interviuri sau sa cumpar o camasa de la el; obisnuia sa-mi vanda haine la pret redus, caci eram pe lista lui preferentiala. 🙂 I-am dedicat multe din articolele mele pe blog si pe rubrica mea de moda de pe Examiner.com, am realizat doua interviuri cu el pe care le-am inclus in cartea mea Bits of Fashion publicata in 2013. Spre sfarsitul lui 2014 Christopher Bates s-a mutat la Milan cu scopul sa-si extinda brandul si in Europa, si editia Toronto Fashion Week din octombrie 2014 a fost ultima editie a Saptamanii Modei in cadrul careia am vazut un show al lui Christopher Bates; iar dupa ce designerul s-a mutat la Milan, am tinut legatura doar pe Facebook.
De-a lungul anilor Toronto Fashion Week a avut diferiti sponsori, si numele oficial al evenimentului a fost in functie de cine era sponsorul principal in acea perioada. Cand am inceput sa frecventez evenimentul in 2010, LG era sponsorul principal al Saptamanii Modei, asa ca saptamana se numea LG Toronto Fashion Week. Mai tarziu MasterCard a devenit sponsorul principal al Saptamanii Modei din Toronto, asa ca in ultimii ani denumirea oficiala a evenimentului a fost World MasterCard Toronto Fashion Week. Iar acum Saptamana Modei din Toronto nu se mai bucura de sustinere financiara, si astfel organizatorii evenimentului au luat greaua decizie sa inchida pravalia si sa inceteze desfasurarea acesteia. Ultima editie a Saptamanii s-a desfasurat in acest martie, cand au fost prezentate colectiile pentru sezonul de toamna-iarna 2016-2017, dar urmatoarea, cea care trebuia sa aiba loc in octombrie 2016, a fost anulata.
Presa mondena din Toronto a acoperit subiectul pe larg in ultimele doua zile. Este un soc si o veste foarte trista pentru comunitatea modei din Toronto, si cu siguranta este o lovitura pentru designerii canadieni, deoarece pentru ei Toronto Fashion Week era cea mai importanta scena unde puteau sa-si prezinte creatiile si sa-si dezvolte brandul. Poate ca in cativa ani Toronto Fashion Week va fi reinstaurata, sa speram, dar deocamdata anularea acesteia creeaza un gol imens in industria modei din Toronto si Canada. Pana acum eram mandra rezidenta a unui oras cu propria saptamana a modei, un eveniment pe care puteam sa-l frecventez in fiecare sezon, de doua ori pe an, dar din pacate toate lucrurile bune se sfarsesc mai devreme sau mai tarziu.
Si bineinteles, survine intrebarea – de ce a incetat sustinerea financiara pentru Toronto Fashion Week, motiv pentru care Saptamana a fost anulata? M-am gandit daca sa includ acest paragraf in articolul meu meu sau nu – as fi politically correct daca nu il inlcud, si as fi onesta daca il includ. Presa mondena din Toronto a acoperit pe larg subiectul, dar din toate articolele cu privire la demiterea Saptamanii Modei din Toronto pe care le-am citit sau scanat in ultimele 24 ore am vazut doar “lipsa sustinerii financiare”, dar nu si “de ce a incetat acea sustinere financiara”. Citind si scanand articole din varii surse despre acest trist eveniment, am avut impresia ca autorii acelor articole au evitat sa exprime vreo opinie desre cauza demiterii, si au scris doar despre faptul demiterii. O explicatie ar fi ca incercau sa prezinte faptul in mod obiectiv, si asa cum trebuie sa faca un jurnalist profesionist, l-au prezentat fara sa adauge opinii personale si subiective. Dar, trebuie sa insist, n-am citit nicaieri o prezentare obiectiva a cauzei demiterii, ci doar a faptului demiterii. Well, sa scrii obiectiv despre “de ce” nu te face mai putin jurnalist decat daca scrii obiectiv doar despre “ce”, sau poate gresesc? Ideea implicita a fost ca sustinerea financiara pentru Saptamana Modei a incetat deoacere colectiile prezentate in cadrul Toronto Fashion Week nu atrageau suficienta atentie din partea distribuitorilor (buyers), si cu timpul organizarea Saptamanii a devenit neprofitabila. Dar nimeni nu a spus-o explicit, sau cel putin n-am dat eu peste o exprimare explicita a acestui enunt.
Ei bine, eu sunt blogger de moda, si imi permit luxul unei pareri personale, un lux pe care nu il are un jurnalist de presa traditionala (decat daca scrie o rubrica de opinii personale, ceea ce in presa occidentala anglo-saxona este denumita “column”, genul de rubrica pe care o scria Carrie Bradshaw). Poate ca motivul pentru incetarea sustinerii financiare a Saptamanii Modei din Toronto a fost acesta.
Acestea sunt cateva imagini de la ultima editie a Saptamanii Modei din Toronto, cea din martie 2016. Design-uri foarte “cutting edge”. Tricouri cu imprimeu de toaleta, pantaloni de plastic transparent, tinute care arata ca un sac si nu ca o tinuta purtabila. Thank you but not thank you. Daca te uiti la fetele modelelor, poti vedea cat de “incantati” sunt sa prezinte aceste tinute pe podium. In fiecare sezon la Toronto Fashion Week, pe langa colectiile fabuloase care au avut success rasunator la public, distribuitori si presa, au fost si perle din astea pe care le puteai consuma cel mult ca arta, si nu ca moda purtabila. Si de fiecare data cand vedeai cate o tinuta din asta pe podium, ridicai o spranceana si te intrebai: “Ok, cine naiba o sa poarte asta?” Raspunsul cel mai frecvent era nimeni, iar unele celebritati manifestau interest pentru astfel de tinute, ceea ce era totusi o exceptie si nu o regula.
Vreau sa fiu inteleasa foarte clar. Nu consider ca acesta a fost motivul principal al demiterii Saptamanii Modei din Toronto, pentru ca aceste colectii excentrice si greu spre imposibil de consumat n-au constituit niciodata o majoritate la Toronto Fashion Week. Majoritatea colectiilor care au fost prezentate pe podiumurile din Toronto de-a lungul anilor au fost colectii purtabile si vandabile, si puteau constitui un business bun pentru cei implicati. Dar este posibil ca aceste colectii care ridicau sprancene nedumerite au fost unul din motive, chiar daca nu motivul cu ponderea cea mai mare, pentru retragerea sponsorilor din eveniment, ceea ce a dus la anularea Saptamanii Modei din Toronto. Eu daca as fi LG sau MasterCard, m-as gandi de doua ori inainte sa sponsorizez o colectie cu tricouri cu imprimeu de toaleta sau o colectie cu pantaloni de plastic. Si daca as fi Saks Fifth Avenue sau Holt Renfrew, adica cei mai influenti distribuitori de moda din Canada, de asemenea m-as gandi de doua ori inainte sa investesc in aceste colectii si sa le aduc in magazinul meu.
Photo credit: George Pimentel / Getty Images