De curand am citit romanul lui Candace Bushnell Killing Monica, si in articolul de astazi as vrea sa scriu o recenzie a acestui roman.
Eroina principala din Killing Monica (2015) este scriitoarea Pandy Wallis, autoarea unei serii de romane care au fost adaptate in filme de succes, si personajul principal al carora este o tanara femeie din Manhattan pe nume Monica. Acest personaj fictiv Monica a devenit atat de celebra si de iubita de public, incat autoarea care a creat-o a inceput sa simta ca este umbrita de propria sa creatie, Monica cea fictiva a ajuns mai celebra si mai indragita decat scriitoarea din viata reala care a creat-o. Iar cand scriitoarea, coplesita de succesul personajului fictiv din umbra careia nu mai putea fi vazuta de public, a incercat sa se indeparteze de Monica prin a scrie un roman inspirat de istoria familiei sale, a fost lovita de un perete de rezistenta din partea editorilor si cercurilor literare din New York, care nu erau dispusi sa vada sfarsitul povestii Monicai, mina de aur pentru multi agenti literari si de cinema.
Cand citeam cartea, in mintea mea am facut asocierea cu scriitoarea Candace Bushnell si personajul care a facut-o celebra, Carrie Bradshow. N-am putut sa nu observ similitudinile dintre cele doua duo de femei, scriitoarea si personajul creat de ea. Pentru multe femei de trei generatii incoace, Carrie Bradshow este o figura iconica, iar Sex and the City este serialul si filmul care au avut un impact major asupra vietii multor femei din intreaga lume, din multe puncte de vedere. Nici eu n-am fost indiferenta fata de personajul Carrie Bradshow si serialul/filmul Sex and the City, cel putin din punct de vedere al modei si al stilului vestimentar daca nu si din alte puncte de vedere. Ani la rand am fost admiratoarea lui Carrie si al serialului, am vizionat toate productiile TV si cinematografice Sex and the City, am citit toate cartile despre Carrie Bradshow. Si imi dau seama ca cei care o admira pe Carrie Bradshow poate ca uita ca scriitoarea care a creat-o este Candace Bushnell, care poate ca acum se bucura de mai putina notorietate ca autoare decat personajul fictiv pe care l-a creat. Ca sa ne convingem ca intr-adevar asa stau lucrurile, sa facem un simplu exercitiu de imaginatie — cand spunem Sex and the City, ne gandim in primul rand la Carrie Bradshow, nu-i asa? Nu ne gandim la Candace Bushnell, scriitoarea care a creat fenomenul Sex and the City si personajul iconic Carrie Bradshow.
Asadar, nu e de mirare ca unii cititori o recunosc pe Candace Bushnell in autoarea Pandy Wallis si pe Carrie Bradshow in personajul fictiv Monica, atunci cand scriitoarea Pandy Wallis a vrut sa-si recapete libertatea din lantul de aur in care era tinuta de propria sa creatie, Monica. Am citit pana acum toate cartile lui Candace Bushnell, si tin legatura cu ea pe social media (Facebook si Instagram). Citind cartile ei mai recente, din perioada ei post-Sex and the City, si urmarindu-i activitatea pe social media, stiu ca autoarea a trecut prin dificultati de mai multe feluri, inclusiv scriitoricesti si financiare, in urma divortului prin care a trecut, sau cand avea patru manuscrise de carti pe care editurile nu se grabeau sa le publice, pentru ca nu mai erau despre Carrie Bradshow si Sex and the City. Perceptia in urma lecturii romanului Killing Monica este ca aceasta carte nu este altceva decat oglinda lui Candace Bushnell, care nu se mai putea desprinde de personajul Carrie Bradshow si de lunga poveste Sex and the City, si care isi dorea liberatea de a crea si alte carti, alte personaje, decat sa se resemneze sa traiasca in continuare in umbra personajului Carrie Bradshaw.
Photo credit: Amazon.
Pingback: Carti citite in 2021 (Partea II, proza) – Victoria West